Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Καλλιέργεια της δημιουργικότητας στην εκπαίδευση

Το επόμενο διάστημα ξεκινάμε μια φιλόδοξη προσπάθεια για την μελέτη και την καλλιέργεια της δημιουργικότητας στην εκπαίδευση.

Ο Todd Lubart, σε συνεργασία με τον οποίο θα γίνει η προσπάθεια αυτή, περιγράφει στο παρακάτω βίντεο τους βασικούς παράγοντες που συντελούν στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας στην εκπαίδευση.

Εμείς θα χαρούμε να συνεργαστούμε στην προσπάθειά μας αυτή με όποια από τα μέλη της σχολικής κοινότητας το επιθυμούν γι αυτό μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας ώστε να συζητήσουμε τον τρόπο. Εκδηλώστε το ενδιαφέρον σας είτε αφήνοντας μήνυμα στα σχόλια παρακάτω είτε στέλνοντας μήνυμα ηλ. ταχυδρομείου στο zbainos@hua.gr






(Σχετικά με την ομιλία και τον ομιλητή)

Creativity is recognized as an increasingly important personal ability and societal resource. An educational system to promote the development of creative potential in students can be designed. It involves three main components. First, creative leaders, such as school system administrators and school principals, who set appropriate goals. Second, creative teachers who provide role models for students, through their behavior in class activities, and openness to new ideas. Third, a climate for learning -- its' physical, cognitive, and social features can be configured to promote creativity. Creativity-relevant curricula are treated as part of the climate dimension. The question of whether school administrators, principals, and teachers need to be creative themselves in order to promote creativity in students will be raised. Measures of creative potential for school staff and for students will
be presented as part of the tools that can be employed in a complete approach to design creative educational systems.

Todd Lubart is Professor of Psychology at the Université Paris Descartes, and former Member of the Institut Universiatire de France. He received his PhD from Yale University and was an invited professor at the Paris School of Management (ESCP). His research focuses on creativity, its identification and development within the multivariate, investment approach, creative potential and creative giftedness, the creative process and the effect of context on creative work. He is Director of the scientfiic laboratory "LATI" (Laboratoire Adaptations Travail-Individu); Todd Lubart has been in charge of several research grants
on creativity (such as a study of creative giftedness) and has organized international scientific congresses on creativity. He is author or co-author of approximately 100 scientific reports (journal papers, book chapters) on creativity, including Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity (NY: Free Press, 1995), Psychologie de la créativité (e psychology of creativity, Paris: Colin, 2003), Enfants Exceptionnels, Rosny: Bréal) (Exceptional Children). Finally, Todd Lubart, with Maud Besançon, and Baptiste Barbot is author of EPoC (Paris:Hogrefe), a new measure of creative potential in children.

1 σχόλιο:

  1. Δημιουργική καλησπέρα! Ψάχνοντας στο διαδίκτυο με keyword την λέξη "Δημιουργικότητα", εντόπισα το αξιόλογο / περιεκτικό blog σας που στο εξής θα αποτελέσει πηγή επιπλέον συστηματοποίησης της εκπαιδευτικής δράσης "ΔημιουρΖΩ" / http://educreate.webs.com που ως εκπαιδευτικός που είμαι σχεδιάζω και υλοποιώ στο σχολείο που υπηρετώ στο Πλαίσιο της Αγωγής Σταδιοδρομίας. Εκδηλώνω το ενδιαφέρον μου όπως αναφέρει η δημοσίευση παραπάνω και επιθυμώ ανατροφοδότηση.

    Δημιουργικά...
    Χριστίνα Δρακοπούλου (ΠΕ05)
    http://users.sch.gr/christinadrak
    christinadrak@sch.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή